Två elever jobbar med en dator.

Tipsen som kan hjälpa dig med ditt gymnasieval!

Att välja gymnasium och program är inte det lättaste. Det är mycket som påverkar och det är lätt att känna sig förvirrad av alla alternativ som finns. Vi bad fem elever på Sjölins om deras bästa tips till dig som snart ska göra ditt gymnasieval.

1) Välj något du är intresserad av

Välj något som du själv tycker är roligt och intressant, det är lättare att hålla sig motiverad om man läser något man är intresserad av.

2) Påverkas inte av dina kompisar

Se ditt gymnasieval som ditt första riktiga vuxna beslut som du kan påverka själv och inte som ett jobbigt beslut. Våga välja den skolan som du på riktigt vill gå på och låt dig inte påverkas för mycket av vad dina kompisar vill. Du kommer att få nya vänner under din gymnasietid!

3) Besök Öppet hus

Jag rekommenderar starkt att man besöker skolorna på öppet hus samt skuggar elever för då får man en verklig bild av hur det är att gå på just det gymnasiet.

4) Lägg tid på att tänka igenom ditt val

Mitt bästa tips till dig som står inför gymnasievalet är att välja ett program som du tycker är intressant! Läs igenom de olika programmen noggrant och vilka kurser som ingår. Lägg tid på att verkligen tänka igenom ditt val!

5) Det går alltid att byta om det inte känns bra
Besök öppet hus och prova-på-dag på flera skolor, lägg ner tid på ditt gymnasieval. Om du inte är nöjd med ditt gymnasieval så går det att byta, det är ingen större fara!

Se alla nyheter