Samarbete för att lyfta högpresterande elever Educating Talents – europeiskt samarbete

Hur identifierar vi de elever som har förmågan att nå längre – och hur kan skolan skapa en miljö där även de allra mest högpresterande eleverna får utmaningar som utvecklar dem? Det är frågor som lärare och skolledare från Sjölins gymnasium arbetat med tillsammans med kollegor i Belgien, Österrike, Frankrike, Lettland och Nederländerna genom Erasmusprojektet “Educating talents”.

Moana Widell, internationaliseringsstrateg AcadeMedia, inleder Erasmuskonferensen Educating Talents i Stockholm.

Educating Talents

Under tre års tid har cirka 200 lärare och utbildningsansvariga mötts - både digitalt och fysiskt - för att dela erfarenheter och utveckla metoder. Projektet avslutades med en internationell slutkonferens i Stockholm den 15 augusti.

– Det har varit en fantastisk resa för våra lärare att tillsammans med kollegor från andra europeiska länder få utforska hur vi ännu bättre kan möta och utveckla våra högpresterande elever, säger Ingrid Crabo, skolchef för Sjölins fem gymnasieskolor och värd för Educating talents slutkonferens i Stockholm den 15 augusti.

Även från europeiskt håll betonas vikten av samarbete.

– I en tid med många gemensamma utmaningar i världen är det viktigare än någonsin att vi arbetar tillsammans över gränserna. Som skolledare måste vi visa våra elever att utbyte och innovation går hand i hand, säger Magister Edith Kern-Klambauer, internationell chef vid utbildningsdepartementet i delstaten Oberösterreich.

Sabine Haot från Belgien är en av initiativtagarna till projektet som startade under hennes tid som projektledare i Bryssels utbildningsdepartement:

– Likt Sverige så har vi i Belgien inte haft en specifik metod eller pedagogik för högpresterande elever. Genom projektet ville vi inleda ett formellt samarbete med andra länder för att utforska nya metoder och lära av andra. Vi ser nu att de metoder vi implementerar för högpresterande elever även gynnar andra elever på skolan, säger hon.

Magister Edith Kern-Klambauer vid utbildningsdepartementet i delstaten Oberösterreich betonar vikten av internatinellt samarbete kring pedagogik.

Nya verktyg och gemensam e-handbok

Projektet har bland annat undersökt hur digitala verktyg kan användas för att skräddarsy lärandet och öka engagemanget hos elever med unika talanger. Resultaten har mynnat ut i en digital e-handbok med sex pedagogiska modeller för att identifiera, utmana och inspirera högpresterande elever.

– E-handboken som vi skapat tillsammans kommer att vara ett fantastiskt verktyg för lärare. Vi måste kunna identifiera och ta tillvara varenda unik talang om vi ska kunna lösa de utmaningar som världen står inför, säger Gisela Gutjahr från utbildningsdepartementet i delstaten Oberösterreich.

Inspiration direkt in i klassrummet

Projektet har redan fått konkreta effekter i flera länder. Anne-Sophie Van Meerbeek, matematik- och kemilärare på Athenee Royal Prince Baudouin i Marchin i Belgien, berättar att hon tagit med sig casemetodik från Sjölins gymnasium hem till sin egen undervisning.

– Genom projektet har jag fått chansen att lära mig casemetodik av lärarkollegor från Sjölins. Nu ger jag både mina elever och lärarkollegor i Belgien möjligheten att arbeta med case, något som gjort lektionerna mer levande och utmanande.

Även på Sjölins har samarbetet gett nya perspektiv. Karin Halldorf, internationaliseringsansvarig och lärare i svenska, SVA, spanska och franska på Sjölins Vasastan i Stockholm, menar att många högpresterande elever aldrig blir ordentligt utmanade, därför har de inte tyckt att skolan varit givande.

– Det är både givande för mig och för hela min skola att få vara med i ett flerårigt internationellt samarbetsprojekt. Jag har fått värdefulla insikter från kollegor i andra länder och samtidigt tagit del av internationell forskning. Jag har blivit inspirerad och fått fler verktyg och metoder. Nu ser jag fram emot att få fördjupa mig i den handbok vi tagit fram tillsammans.

Anne-Sophie Van Meerbeek från Athenee Royal Prince Baudouin i Belgien och Karin Halldorf från Sjölins Gymnasium Vasastan har tagit ny kunskap med sig hem till sina klassrum.

Nästa steg - kunskapen delas vidare

Med e-handboken får nu ännu fler ta del av de insikter som vuxit fram under projektet. Förhoppningen är att den ska bidra till att fler skolor runtom i Europa kan skapa miljöer där talanger inte bara upptäcks - utan också får blomma.

Välkommen att ta del av e-handboken här!

Har du några frågor?

För mer information, välkommen att kontakta:
Ingrid Crabo, projektdeltagare och skolchef för Sjölins gymnasieskolor, ingrid.crabo@sjolinsgymnasium.se
Moana Widell, internationaliseringsstrateg, Moana.widell@academedia.se