Naturvetenskaps-programmet

Oavsett om du vill bli läkare, arkitekt, forskare eller helt enkelt är intresserad av naturvetenskap och de naturvetenskapliga ämnena, så är Naturvetenskapsprogrammet på Sjölins något för dig.

Om naturvetenskaps-programmet

Naturvetenskapsprogrammet ger dig den bredaste behörigheten inför vidare studier och genom vår casemetodik lär du dig en studieteknik som är vanlig, bland annat på läkarlinjen. Via programmet kommer du i kontakt med flera akademiska discipliner och via våra inriktningar fördjupar du dig, ofta inom ramen för casemetodiken, i det som verkligen intresserar dig. Under tre år kommer du fördjupa dina kunskaper inom det naturvetenskapliga fältet. Grupparbeten, fältstudier och laborationer är några av de arbetsformer som kommer visa dig fysikens, kemins och biologins hemligheter och inbördes förhållanden. Din gymnasieexamen kommer ge dig särskild behörighet.

Hos oss kan du dessutom kombinera elitsatsning på hockey, handboll eller fotboll med en fullständig gymnasieexamen från Naturvetenskapsprogrammet.

Våra inriktningar

På Sjölins Naturvetenskapliga program kan du välja inriktningarna naturvetenskap eller natur och samhälle.

• Natur och samhälle

Är du nyfiken på samspelet mellan miljö, samhälle och vetenskap?

• Program
      • Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Natur och samhälle
  • Naturvetenskap

Är du nyfiken och vill vara med och hitta nya lösningar för en bättre framtid?

• Program
      • Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Naturvetenskap

Vanliga frågor om Naturvetenskapsprogrammet

• För att vara behörig till gymnasiet måste du ha godkänt i Svenska eller Svenska som andraspråk, Engelska och Matte. Om du vill läsa ett högskoleförberedande program måste du ha godkänt i ytterligare 9 ämnen, alltså totalt 12 ämnen. För Naturvetenskapsprogrammet ska 3 av de 9 övriga godkända ämnena vara biologi, fysik och kemi.

• Förutom behörighetskraven finns inga lägsta krav på poäng för programmen, utan det beror på vilka andra som söker det året. På en utbildning med t.ex. 30 platser kommer de 30 med högst poäng in. Medelpoäng är medelvärdet av meritpoängen de 30 har. Antagningsgräns är den lägsta poäng någon kom in på det året.

• Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Natur hade år 2022 en medelpoäng på 315 och en antagningsgräns på 287.5 poäng. Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Samhälle hade år 2022 en medelpoäng på 307.5 och en antagningsgräns på 300 poäng

Hur räknar jag ut min meritpoäng?

Räkna enkelt ut ditt meritvärde från grundskolan med hjälp av meritvärdesräknaren på Gymnasiekolls hemsida.

Elever i skolans gemesamma lokaler

Var detta inte något för dig?

Då kanske du är mer intresserad av något av våra andra program!