Om Sjölins Gymnasium Nacka

Sjölins gymnasium i Nacka skapar tillsammans med tre andra skolor ett pulserande campus vid gränsen mellan Stockholm och Nacka. Beläget bredvid Sickla köpcentrum i Kunskapsgallerian erbjuder vi ljusa klassrum och generösa mötesytor. Våra elever från hela Stockholms län delar en vilja om att göra något betydelsefullt med sina liv. På vår öppna skola kan du växa på dina egna villkor under tre roliga gymnasieår.

Elever sitter i ett klassrum

Det här är Sjölins Nacka

• Case

På Sjölins jobbar du i case – en metod som kopplar ihop det du lär dig i klassrummet med det som händer i samhället. Här arbetar vi över ämnesgränserna och med hjälp av världen utanför skolan. Du får undersöka en ­situation eller händelse ur flera perspektiv, lära dig att jobba i grupp, ta ansvar och tänka kritiskt – något som ger dig den bästa grunden för framtida studier.

Lärare undervisar framme vid tavlan i ett klassrum.
  • Trivsamma lokaler

Sjölins gymnasium i Nacka skapar tillsammans med tre andra skolor ett pulserande campus precis i gränsen mellan Stockholm och Nacka. I Kunskapsgallerians ljusa lokaler med bra klassrum och gott om ytor att mötas på finns vi precis bredvid Sickla köpcentrum.

Elever sitter vid ett bord i skolans gemensamma lokaler
  • Studiero och trygghet

Goda förutsättningar för lärande kräver utrymme för reflektion och hjälp till fokus. Därför satsar vi på studiero och att varje elev ska känna sig trygg i sin vardag. Till exempel ligger lärarnas arbetsplatser i direkt anslutning till elevernas arbetsytor vilket skapar en lugn miljö med mycken vuxennärvaro och nära till handledning och stöd.

Elever i ett klassrum

Rektorn har ordet

Trygghet, trivsel och goda relationer är förutsättningar för lärande. På vår skola, med cirka 480 elever, känner du igen dem du möter i korridoren, samtidigt som det finns många nya att lära känna. Många vittnar om den goda stämning som råder på skolan och hur trygg man känner sig här.

Som elev hos oss har du ett hemklassrum där du har nästan alla dina lektioner. Vi har bestämda platser, vilka byts regelbundet. Detta bidrar till att du får möjlighet att lära känna fler, samtidigt som det bidrar till arbetsro.

Det är roligt att arbeta med case! Det tycker både våra elever och lärare. Casemetodiken, där du får koppla det du lär dig till aktuella frågor och händelser, skapar kreativitet och nyfikenhet. När ämneskunskaperna kopplas till verkligheten blir lärandet på riktigt.

Varmt välkommen till vår skola!

Madelein Envall, Rektor Sjölins Nacka

Elevkår

På Sjölins förstår vi att gymnasiet är mycket mer än bara de ämnen du studerar i klassrummet. Det handlar också om att bygga vänskapsrelationer och delta i spännande aktiviteter utanför skolans gränser, något som skapar en stark och sammanhållen gemenskap. Det är här våra engagerade elevkårer kommer in i bilden.

Elever sitter i ett klassrum

Våra gymnasieprogram

Alla våra gymnasieprogram på Sjölins är högskoleförberedande och ger dig en tydlig koppling till samhället genom case-arbete.