×
 

Hoppa till innehållet

Om case

Det kan vara svårt att förstå vad det här med case innebär i praktiken. Hur funkar det i klassrummet, på riktigt?
Se filmen som beskriver hur casemetodiken fungerar hos oss på Sjölins.

Sjölins case - så fungerar det

  • Caseuppstart och frågeställning

    I det första steget presenteras den situation, händelse eller frågeställning som caset handlar om. Caseuppstarten ska väcka intresse för det caset handlar om, samla era tankar, och åsikter kring frågan. Det är nu ni tillsammans formulerar de frågor som caset handlar om och som ni ska finna svaren på.

    Lärare och elever i ett klassrum.
  • Utforska och undersöka en situation eller händelse

    I det andra steget kommer ni under 6-8 veckor leta efter svaren på frågorna under lektioner, studiebesök och workshops. Dina lärare finns med under hela processen, genom undervisning, som coacher och bollplank. Du får flera chanser att både utveckla och visa dina kunskaper på olika sätt.

    Tre elever sitter i Campus Vasastan med en iPad.
  • Caseavslut och sammanfattning

    I slutet av caset är det dags att samla tankarna kring vad vi har lärt oss. Vilka olika möjliga svar har vi fått? Vilka frågor finns kvar? Summeringen kan vara i form av en diskussion, en film eller en utställning. Det finns även utrymme för att utvärdera caset.

    Elever i ett klassrum som räcker upp handen.

Exempel på case Genteknikens gränser

Ämnen som kombineras under caset
Biologi eller naturkunskap, religion och svenska.

Caseuppstart
Vi designar vårt framtida barn och diskuterar vad vi kan göra med genteknik. Var går gränsen för vad som är okej?

Under caset
Vi undersöker: Vad är gener? Hur ser de ut? Hur fungerar arv? Vad är genteknik? Hur ser olika världsreligioner på människan och människans möjlighet och rätt att påverka människokroppen? Vi läser svenska sci fi-noveller, romanutdrag och ser filmer på temat genteknik och fördjupar oss i vad som skiljer människor från robotar. Vi skriver även en utredande text som underlag för hur lagstiftningen kring en aktuell genteknikfråga bör se ut.

Caseavslut
Vi genomför en debatt och rollspel om morgondagens genteknik. Vad har vi lärt oss? Vad tror vi om framtiden? Och vad säger vår moraliska kompass?

Lärare förklarar något vid en whiteboard i ett klassrum, elev räcker upp handen.

Program

På Sjölins erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som är högskoleförberedande.

  • Ekonomiprogrammet

    Är du intresserad av ekonomi, juridik, entreprenörskap och marknadsföring?

    • Program
      • Ekonomiprogrammet
    • Inriktning
      • Ekonomi
      • Juridik
    Lärare och elever diskuterar grupparbete i klassrummet.
  • Naturvetenskaps­programmet

    Ser du en framtid som läkare, veterinär, biolog eller kanske forskare?

    • Program
      • Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Natur och samhälle
      • Naturvetenskap
    Elev i labbrock utför ett kemiexperiment med en rosa vätska.
  • Samhällsvetenskaps­programmet

    Lockar tanken på att plugga vidare till socionom, statsvetare eller journalist?

    • Program
      • Samhällsvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Samhällsvetenskap
      • Beteendevetenskap
    Två elever skrattar och pratar i klassrummet under en lektion.